Mengenali Hepatitis B

Indonesia adalah negara ketiga penderita Hepatitis B terbesar ketiga setelah China dan India. Jadi, sebaiknya anda mulai mengenali apa dan bagaimana penyakit Hepatitis B tersebut. Hapatitis B menyerang melalui virus, virus Hepatitis B menular lewat darah dan cairan tubuh.

Penularan Hepatitis B dapat melalui ibu kepada anaknya atau melalui luka penderita Hepatitis B. Hepatitis B juga dapat menular melalui pasangan suami istri lewat hubungan seks, lewat jarum suntik atau dapat juga melalui jarum tato yang tidak steril. Bahkan penularan Hepatitis B dapat melalui penggunaan sikat gigi sisir ataupun gunting secara sembarangan dan bergantian.

Namun, seseorang dengan daya tahan tubuh yang kuat cenderung untuk mampu menahan serangan virus Hepatitis B. Sementara seseorang dengan daya tahan tubuh yang lemah cenderung mudah terinfeksi Hepatitis B.

Gejala awal Hepatitis B adalah sakit kuning, ditandai dengan mata, kulit dan air seni yang berwarna kuning. Selain itu badan terasa lemas dan turunnya nafsu makan, disertai dengan mual dan muntah. Namun, sebaiknya sebelum sampai ke sakit kuning, Hepatitis B sudah dapat diketahui lewat pemeriksaan laboratorium.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: