Sejarah Khasiat Bawang Putih

“Jika usia anda telah mencapai 50 tahun dan anda memakan bawang putih selama 50 hari, maka usia anda akan bertambah 50 tahun lagi”

Pepatah di atas sangat popular di negeri Cina, sebagai tempat asal bawang putih, Cina dan Jepang merupakan daerah yang sangat meyakini khasiat dari bawang putih terhadap kesehatan. Bawang putih dimasak dalam keadaan tidak diiris ataupun ditumbuk, bawang putih utuh hanya dikupas dan dibakar atau dimasukan langsung ke dalam amsakan untuk dikonsumsi.

Bangsa pertama yang mencatatkan khasiat bawang putih dalam sejarah mereka adalah Bangsa Mesir pada tahun 1500 SM (sebelum masehi) dalam sebuah Papyrus. Bangsa Mesir percaya ada 22 khasiat bawang putih untuk mengobati beragam penyakit. Salah satu bukti yang tentang khasiat bawang putih ini adalah penemuan bawang putih di dalam makam Raja Tutankhamun dan konsumsi bawang putih oleh pekerja-pekerja yang membangun makam tersebut sebagai penambah stamina.

Bangsa Rusia menjadikan bawang putih sebagai pengganti antibiotic dan menyebutnya sebagai penisilin Rusia. Bangsa Yunani dan Romawi menggunakan bawang putih untuk mengobati penyakit asma dan lepra, serta menggunakan bawang putih untuk menangkal kalajengking.

Sementara bangsa Perancis menggunakan herbal bawang putih untuk mengobati luka selama perang dunia pertama.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: