Kandungan Gizi Bawang Putih

Bawang putih memiliki nama latin Allium sativum Linn. Kata All berarti bau tidak sedap dan sativum berarti dibudidayakan. Zat gizi atau nutrient yang terdapat pada bawang adalah zat aliin. Zat aliin selanjutnya akan menjadi alisin, sedangkan bau yang menyengat pada bawang putih merupakan bau sulfur atau belerang yang terkandung di dalam alisin.

Alisin sendiri mempunyai fungsi fisiologis yang sangat banyak, yaitu sebagai antioksidan, anti kanker, antitrombotik, antiradang, penurun tekanan darah dan penurun kolesterol. Senyawa alisin juga bermandaat menghancurkan pembekuan pada pembuluh darah yang dapat menyebabkan diabetes.

Senyawa lain dalam bawang putih adalah senyawa alil. Senyawa alil bermanfaat untuk memerangi penyakit degeneratif dan mengaktifkan pembentukan sel-sel baru.

Di negeri asalnya, Cina dan Jepang, bahkan bawang putih dipercaya dapat menekan kadar kolesterol, mendongrak stamina seks, menangkal flu, membasmi cacing perut mengobati rematik dan mengurangi insomnia.

Satu Respons to “Kandungan Gizi Bawang Putih”

  1. website Says:

    Excellent web site you have got here.. It’s hard to find high quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: